Hlas univerzít

Akademická sloboda je miazgou zmysluplného vedeckého úsilia a predpoklad plnenia spoločenských úloh univerzít.

Vo svete, ale aj v Európe sa akademická sloboda a s ňou spojená inštitucionálna autonómia ocitajú pod čoraz väčším tlakom. Pre Európsku asociáciu univerzít je dôležité podporovať univerzity ako ústredných aktérov pri ochrane a presadzovaní akademickej slobody. Preto boli vypracované EUA princípy a konkrétne a praktické usmernenia na ochranu akademickej slobody, ktoré môžu pomocť univerzitám chrániť a posilňovať akademickú slobodu.

EUA vychádza zo všeobecne akceptovanej definície akademickej slobody jednotlivcov - členov akademickej obce („sloboda učiť sa a vyučovať, sloboda vykonávať a zhodnocovať výskum a sloboda komunikovať výsledky vedeckej práce v rámci univerzitnej komunity aj mimo nej“). Princípy a usmernenia sú adresované vysokým školám a ich vedeniu, ktoré ich môžu využiť pri formulácii inštitucionálnych usmernení a politík, ale aj členom akademickej obce. Ústrednou myšlienkou EUA je potreba ochrany a podpory akademickej slobody samotným vedením a členmi akademickej obce, potreba kontinuálnej reflexie a otvoreného dialógu s cieľom budovať kultúru akademickej slobody na každej univerzite.

Akademická sloboda je základná hodnota, ktorá umožňuje vysokej škole realizovať jej poslanie a jednotlivé činnosti. Je základom zmysluplnej akademickej práce, ktorou má byť vysokokvalitný akademický výskum a výučba, ale aj predpokladom plnenia intelektuálnej úlohy vysokej školy a jej aktívneho príspevku v spoločenskej diskusii (občianske poslanie VŠ). Akademická sloboda nie je len právom, ale prináša aj zodpovednosť, ktorú majú jednotlivci a aj kolektívne celá akademická obec. Aj akademická sloboda má svoje limity, ktoré definujú rigorózne vedecké, profesionálne, etické a kvalitatívne štandardy.

Usmernenia pre vedenie vysokej školy:

Usmernenie č. 1: Vedenie vysokej školy by malo podporovať akademickú slobodu, aby bola akceptovaná ako koncept zdieľaný celou inštitúciou. Má vypracovať usmernenia a politiky a snažiť sa ich uviesť do praxe s cieľom budovať inštitucionálnu kultúru, ktorá bude oceňovať a podporovať princípy a uplatňovanie akademickej slobody.

Usmernenie č. 2: V rámci platných právnych rámcov by vedenie vysokej školy malo zabezpečiť funkčné kolegiálne štruktúry a umožniť zmysluplnú účasť rôznych vysokoškolských komunít na inštitucionálnom rozhodovaní, a tým udržať akademickú samosprávu ako základ akademickej slobody.

Usmernenie č. 3: Vedenie vysokej školy by malo vytvárať štruktúry a procesy, ktoré umožnia zdieľanú a transparentnú reflexiu o výzvach spojených s vyvažovaním akademickej slobody s inými inštitucionálnymi cieľmi a hodnotami.

Usmernenie č. 4: Vedenie vysokej školy by sa malo snažiť chrániť komunity výskumníkov a učiteľov pred neprimeraným vonkajším tlakom a zásahmi a chrániť členov akademickej obce pred zastrašovaním a represáliami.

Usmernenie 5: Vedenie vysokej školy by malo v mene sektora brániť akademickú slobodu v konštruktívnom a nepretržitom dialógu s vládou/verejnými orgánmi a ďalšími externými zainteresovanými stranami, ako je obchod alebo priemysel, aby sa podporilo vzájomné porozumenie a dôvera.

Usmernenie č. 6: Vedenie vysokej školy by malo pracovať na zabezpečení rôznorodého financovania, aby sa predišlo prílišnej závislosti od jedného zdroja a vyváženosti rôznych – a potenciálne protichodných – finančných priorít.

Usmernenia pre jednotlivcov a akademickú obec:

Usmernenie č. 1: Každý člen akademickej obce je zodpovedný za zabezpečenie akademickej slobody. Jednotliví akademici a študenti by mali dodržiavať základné hodnoty, ako sú akademická integrita, kvalita a zodpovednosť, a mali by si byť vedomí svojej vlastnej úlohy a úlohy svojej inštitúcie v spoločnosti.

Usmernenie č. 2: Jednotliví akademici a vysokoškolské komunity by mali pracovať na zvyšovaní povedomia o otázkach akademickej slobody explicitným a aktívnym podporovaním otvorenej a rigoróznej diskusie v kontexte vedeckého úsilia a akademických štipendií, a to aj o komplexných a zložitých témach.

Usmernenie č. 3: Jednotliví akademici a vysokoškolské komunity by mali verejne a dôrazne obhajovať akademickú slobodu a tak vysvetľovať, prečo je nevyhnutným predpokladom plnenia verejného mandátu a povinností vysokej školy voči spoločnosti.

Súvisiace informácie: 

Zdroj: EUA

Ilustračné foto: P. Harum, EUBA

Webové sídlo vytvorila a prevádzkuje spoločnosť Teacher.sk, s.r.o.