Hlas univerzít

Pracovná skupina pre reformu hodnotenia akademickej kariéry (WG ACA), pôsobiaca v rámci iniciatívy Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA), realizovala na prelome rokov 2023 a 2024 rozsiahly medzinárodný prieskum. Jeho cieľom bolo zmapovať reformné snahy v oblasti hodnotenia akademickej činnosti, ktoré reflektujú aktuálne potreby akademického prostredia a smerujú k spravodlivejšiemu, transparentnejšiemu a rozmanitejšiemu posudzovaniu výstupov a dopadov akademickej práce.

Dotazník bol adresovaný vysokým školám a výskumným organizáciám na celom svete, ktoré plánujú, iniciujú alebo už implementujú reformy v oblasti náboru, hodnotenia výkonnosti a kariérneho postupu akademických pracovníkov. Pozornosť sa pritom neobmedzila len na výskum, ale zahŕňala aj výučbu, prenos poznatkov, spoločenskú angažovanosť, vedenie tímov, mentoring, vedeckú komunikáciu a – v prípade lekárskych fakúlt – aj zdravotnú starostlivosť.

Do prieskumu sa zapojilo 236 inštitúcií z 41 krajín, pričom 82 percent z nich uviedlo, že aktívne plánujú alebo už realizujú reformu hodnotenia akademickej kariéry. Zo Slovenska sa zapojilo 8 inštitúcií. Výsledky prieskumu, vrátane dátového súboru, prípadových štúdií a zistení, sú verejne dostupné na platforme Zenodo (DOI: 10.5281/zenodo.14548013 a 10.5281/zenodo.14548106).

Hlavné dôvody, ktoré motivujú k reforme, sú:

  • snaha o zavedenie hodnotenia, ktoré lepšie odráža rôznorodosť akademických dráh a profesijných profilov;
  • potreba zvyšovania kvality výskumu a výučby;
  • zosúladenie hodnotenia s princípmi otvorenej vedy a
  • vytváranie atraktívneho a podporujúceho pracovného prostredia pre akademikov.

Napriek rastúcemu záujmu o zmenu, prieskum poukázal aj na niektoré výzvy:

  • pretrvávajúci dôraz na kvantitatívne ukazovatele, ako sú počet publikácií alebo citačné indexy;
  • podceňovanie iných foriem akademického prínosu, ako je výučba, tímová práca či spoločenský vplyv;
  • obavy z nejednoznačnosti kvalitatívnych kritérií;
  • nedostatok kapacít, technických nástrojov a regulačné obmedzenia, ktoré limitujú autonómiu vysokých škôl.

Prieskum ukázal značný odpor voči zmenám najmä u etablovaných akademikov, ktorí preferujú tradičné modely hodnotenia a obávajú sa ich dopadu na kariérny rast. Mnohé inštitúcie však už aktívne zavádzajú nový prístup. Snažia sa rovnováhu medzi kvalitatívnym a kvantitatívnym hodnotením, zavádzajú špecifické kritériá pre rôzne vedecké disciplíny a čoraz viac zapájajú akademickú komunitu do diskusie o zmenách.

Kľúčovým prvkom reformy hodnotenia akademickej kariéry je rozvoj transparentných a predvídateľných kariérnych dráh a uznanie rôznorodých foriem nielen vo výskume, ale aj vo vzdelávaní, spoločenskom pôsobení či vedení tímov. Zvláštny dôraz sa kladie na etické a otvorené výskumné praktiky, zlepšenie náborových procesov a vytváranie pozitívnej akademickej kultúry.

Očakáva sa, že reforma zlepší kvalitu a zvýši vplyv výskumu, podporí profesionálny rast a zvýši atraktívnosť inštitúcií pre nových uchádzačov. Reformy tak majú potenciál prispieť k efektívnejšiemu a spravodlivejšiemu systému hodnotenia, ktorý je v súlade s potrebami súčasnej spoločnosti aj akademického prostredia.

Na základe výsledkov prieskumu WG ACA pripravuje vytvorenie online databázy prípadových štúdií, panel poznatkov a odporúčaní a najmä „toolbox“ pre inštitúcie, ktoré plánujú zaviesť reformu v súlade s princípmi #CoARA.

 

Zdroj a foto: CoARA

Webové sídlo vytvorila a prevádzkuje spoločnosť Teacher.sk, s.r.o.