TS: 91. zasadnutie SRK - k návrhu akreditačných štandardov a usmernení
Nitra, 4. decembra 2019. Slovenská rektorská konferencia na svojom 91. zasadnutí na UKF v Nitre pod vedením prezidenta prof. Rudolfa Kropila prijala nasledujúce Stanovisko k návrhu akreditačných štandardov a usmernení Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo („SAAVŠ“).
Slovenská rektorská konferencia („SRK“) víta vypracovanie národných akreditačných štandardov a usmernení, najmä pre vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania, ktoré sú v súlade s ustanoveniami Európskych štandardov vysokoškolského vzdelávania („ESG 2015“). Návrh má potenciál pozitívne vplývať na kvalitu vzdelávania na vysokých školách a tieto pozitívne zmeny pocítia najmä študenti a zamestnanci vysokých škôl.
Svoje pripomienky SRK zhrnula do nasledujúcich bodov:
- SRK nemá námietky voči parametrizácii, resp. číselnému nastaveniu kritérií akreditačného konania. Avšak žiada, aby tieto boli nastavené v súlade so zákonom o zabezpečovaní kvality (§ 38 ods. 7), ktorý potvrdzuje platnosť hodnotenia výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti vysokej školy v rámci poslednej komplexnej akreditácie činností vysokej školy uskutočnenej podľa predpisov účinných do 31. októbra 2018 až do ukončenia prvého periodického hodnotenia. V nadväznosti na výsledky komplexnej akreditácie SRK žiada do ukončenia prvého periodického hodnotenia ponechať podmienky z komplexnej akreditácie, ale len pre hodnotený študijný odbor.
- Akreditačné štandardy pre jednotlivé študijné odbory musia ďalej flexibilne reagovať na to, čo je skutočne významné v danom odbore tak, aby kvalita bola zachovaná. SRK žiada také akreditačné štandardy, ktoré budú motivujúce pre všetky vysoké školy, ktoré plnia rôznorodé poslania.
- SRK trvá na požiadavke akceptovať odborníkov, ktorí doteraz získali vedecko-pedagogické a umelecko-pedagogické tituly docent a profesor. Formulácia dotknutého štandardu má koncepčne neodôvodnený a normatívne neoprávnený retroaktívny charakter, ktorý relativizuje nielen úsilie osôb, ktoré získali vedecko-pedagogický a umelecko-pedagogický titul „docent“ (resp. „profesor“) pred vyhotovením návrhu, ale aj úsilie vysokých škôl. Tieto kreovali kritériá na habilitačné konanie (resp. na vymenúvacie konanie) v súlade s požiadavkami na úspešné priznanie týchto práv zo strany Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR bez objektívnej možnosti predpokladať, akým spôsobom bude formulovaný príslušný štandard v roku 2019. SRK považuje takýto postup za retroaktívny a žiada ministerstvo o okamžitú nápravu.
- SRK upozorňuje, že § 4 ods. 2 písm. c) bod 2. ukladá SAAVŠ automaticky uznávať právnické osoby zapísané v Európskom registri zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania a „ich hodnotiace správy na účely posúdenia súladu vnútorného systému a jeho implementácie so štandardami pre vnútorný systém“. Z toho vyplýva povinnosť plne akceptovať takéto hodnotiace správy. Žiadame doplniť povinnosť automatického uznania do návrhu.
- SRK žiada doplniť návrh o prechodné a záverečné ustanovenia.
- SRK žiada doplniť terminológiu podľa pripomienok členov SRK.
Súvisiace dokumenty:
- TS: Stanovisko SRK k návrhu akreditačných štandardov a usmernení (pdf. verzia)