Európska asociácia univerzít sa pripravuje na revíziu ESG 2015
Pracovná skupina Európskej asociácie univerzít revidujúca Európske normy a štandardy zabezpečovania kvality vo vysokom školstve zasadala v Bruseli. Na stretnutí sa zúčastnila aj slovenská expertka PhDr. Adriana Krupová, PhD. z Trnavskej univerzity v Trnave, ktorá informuje o priebehu a výstupoch zo stretnutia.
Pracovná skupina „Quality Assurance Fit Focus group“ je súčasťou projektu „Quality Assurance Fit for the Future“ (QA-FIT), riešeného Európskou asociáciou univerzít (EUA). Projekt sa zameriava na vnútorné a externé zabezpečovanie kvality v Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania (EHEA) s cieľom zohľadniť štandardy a usmernenia vo všeobecnosti. Zainteresovaní experti analyzujú a hodnotia Európske normy a štandardy zabezpečovania kvality vo vysokom školstve („Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area“, ESG 2015). ESG 2015 tvorí dnes rámec zabezpečovania kvality v EHEA. V ostatných rokoch sa stále viac hovorí o potrebe ESG 2015 reagovať na trendy a inovácie vo vysokoškolskom vzdelávaní a ponúkať väčší priestor na rozvoj alternatívnych prístupov k zabezpečeniu kvality.
Dr. Adriana Krupová hovorí: „Cieľom stretnutia pracovnej skupiny bola diskusia o princípoch a názoroch na zmeny ESG 2015 a definovanie prioritných oblastí zahrnutých do revízie pred tým, ako sa začne s novelizáciou v kontexte reálnych potrieb z hľadiska ich obsahu. QA FIT Focus group mala zmapovať súčasný stav zabezpečenia kvality vzdelávania v EHEA, preskúmať používanie ESG aktérmi na rôznych úrovniach a kriticky zhodnotiť vhodnosť ESG na súčasné účely a prípadnú potrebu rozšíriť ich pôsobnosť.“
V kontexte rozšírenia rámcov ESG 2015 slovenská expertka upozornila na oblasti, v ktorých by bola revízia pre slovenské vysoké školy najnaliehavejšia a najprínosnejšia. Dr. Krupová vysvetľuje: „Pre konzorciá a aliancie univerzít sú potrebné nielen všeobecné štandardy, ale aj špecifické a to na úrovni inštitucionálnej, národnej a v EHEA, ako aj pre kooperačné klastre spájajúce inštitúcie verejnej správy a súkromného sektora. V záujme posilnenia zmyslu a významu celoživotného vzdelávania je žiadúce prijať štandardy pre rôzne druhy celoživotného vzdelávania vrátane programov končiacich mikrocertifikátmi“ (micro-credentials). Podmienkou je aj prepojenie výsledkov celoživotného vzdelávania s Národným kvalifikačným rámcom SR a napojenie na príslušné úrovne Európskeho kvalifikačného rámca pre celoživotné vzdelávanie. Zároveň je potrebné zachovať a rozvíjať akademické hodnoty a akademickú integritu. Domnievam sa, že ESG by mali tiež jasnejšie definovať implementáciu spoločenskej zodpovednosti a tretej misie, ako aj nevyhnutnosť aplikovania manažérskych princípov riadenia kvality na inštitucionálnej úrovni.“
Na základe diskusie bol členmi pracovnej skupiny pripravený zoznam okruhov, ktoré by mali byť zahrnuté v revidovaných ESG (poradie podľa stupňa významu od najdôležitejšieho):
- prepojenie medzi učením sa, vyučovaním a výskumom;
- akademická integrita;
- vzdelávanie orientované na študenta;
- rodová rovnosť; regionálny význam; inovatívne vyučovacie metódy; podpora študentov; vnútorný systém zabezpečovania kvality;
- účasť zamestnancov a študentov;
- inštitucionálny manažment.
Pracovná skupina konštatovala, že vysoké školy v EHEA vo vysokej miere aplikovali štandardy ESG. V súčasnosti potrebujú kontinuitu, stabilitu a priestor na zdieľanie dobrej praxe. Preto odporučila zachovanie štruktúry ESG, aby sa týkali výlučne kvality poskytovaného vysokoškolského vzdelávania, vedeckovýskumnej a umeleckej činnosti iba v spojitosti so vzdelávaním, tak ako doposiaľ. Tretia misia by mala byť zahrnutá do ESG, rovnako aj príklady dobrej praxe, skúsenosti, inovácie, ktoré umožnia zdieľanie informácií a benchmarking.
Tab. 1/ Zoznam členov pracovnej skupiny
Nora Trench Bowles |
Írska rektorská konferencia |
Írsko |
Peter A. Zervakis |
Nemecká rektorská konferencia |
Nemecko |
Clas Hättestrand |
Švédska rektorská konferencia |
Švédsko |
Katrín Frímannsdóttir |
Islandská univerzita |
Island |
Jan Zutavern |
Luxemburská univerzita |
Luxembursko |
Alla Navolokina |
Medzinárodná európska univerzita |
Ukrajina |
Adriana Krupová |
Trnavská univerzita v Trnave |
Slovensko |
Anne-Joëlle Philippart |
CRef |
Belgicko (fr.) |
Bostjan Markoli |
Univerzita v Ľubľane |
Slovinsko |
Angehrn Alex |
Vysoká škola pre pedagógov vzdelávajúcich žiakov so špeciálnymi potrebami, Zurich |
Švajčiarsko |
Súvisiace informácie:
- Výsledky prieskumu EUA Quality Assurance Fit for the Future (2023)
Zdroj: Adriana Krupová
Fotografia: Členovia QA FIT focus group, Adriana Krupová druhá zľava. Foto: archív AK