Smerom k Európskemu vzdelávaciemu priestoru do roku 2025
Európska komisia predstavila 14. 11. 2017 svoju víziu vytvorenia Európskeho vzdelávacieho priestoru do roku 2025. Sformulované návrhy boli určené ako príspevok k stretnutiu lídrov EÚ, ktoré sa konalo 17. 11. 2017 v Göteborgu a na ktorom sa diskutovalo aj o budúcnosti vzdelávania a kultúry. Samit EÚ je míľnikom v rámci širšej diskusie o budúcnosti Európy, ktorú spustila Európska komisia svojou bielou knihou a plánom na vytvorenie jednotnejšej, silnejšej a demokratickejšej Únie, ktorý predstavil predseda Juncker.
Európsky vzdelávací priestor by mal podľa EK zahŕňať:
- zabezpečenie mobility pre všetkých: využitím pozitívnych skúseností programu Erasmus+ a Európskeho zboru solidarity a zvýšením účasti na týchto iniciatívach, ako aj vytvorením študentského preukazu EÚ, ktorý má ponúkať nové používateľsky ústretové spôsoby uchovávania informácií o osobných akademických záznamoch,
- vzájomné uznávanie diplomov: zavedením nového „sorbonského procesu“ (ktorý vychádza z „bolonského procesu“) s cieľom pripraviť pôdu pre vzájomné uznávanie vysokoškolských diplomov a osvedčení o ukončení školskej dochádzky,
- lepšiu spoluprácu pri tvorbe učebných plánov: vydávaním odporúčaní, aby vzdelávacie systémy šírili všetky vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré sa v dnešnom svete považujú za kľúčové,
- kvalitnejšiu výučbu jazykov: stanovením novej referenčnej hodnoty pre všetkých Európanov, ktorí končia vyššie sekundárne vzdelanie, aby do roku 2025 okrem svojho materinského(-ých) jazyka(-ov) dobre ovládali aj ďalšie dva jazyky,
- propagáciu celoživotného vzdelávania: snahou o zblíženie a zvýšenie podielu ľudí zapojených do vzdelávania počas celého života s cieľom dosiahnuť 25 % do roku 2025,
- uplatňovanie inovácií a digitálneho vzdelávania: propagovaním inovatívnej a digitálnej odbornej prípravy a vypracovaním nového akčného plánu digitálneho vzdelávania,
- podporu učiteľov: zvýšením počtu pedagógov, ktorí pôsobia v programe Erasmus+ a sieti eTwinning, a poskytovaním usmernení v oblasti politiky o profesijnom rozvoji učiteľov a vedúcich pracovníkov škôl,
- vytvorenie siete európskych univerzít, aby špičkové európske univerzity dokázali bezproblémovo spolupracovať naprieč hranicami, ako aj podpora založenia Školy európskej a nadnárodnej správy vecí verejných,
- investovanie do vzdelávania: využívaním európskeho semestra na podporu štrukturálnych reforiem v záujme zlepšenia politiky vzdelávania, s použitím finančných prostriedkov EÚ a investičných nástrojov EÚ na financovanie vzdelávania, a stanovením referenčnej hodnoty pre členské štáty, a to investovať 5 % HDP do vzdelávania.
- zachovanie kultúrneho dedičstva a posilnenie pocitu európskej identity a spolupatričnosti k európskej kultúre: s využitím dynamiky Európskeho roka kultúrneho dedičstva 2018 rozvíjaním európskej stratégie pre kultúru a prípravou odporúčania Rady o spoločných hodnotách, inkluzívnom vzdelávaní a európskom rozmere výučby.
- Posilnením európskeho rozmeru kanála Euronews, ktorý v roku 1993 založilo niekoľko európskych poskytovateľov verejnoprávneho vysielania, aby poskytoval nezávislé a kvalitné informácie s celoeurópskou perspektívou.
Zdroj: Tlačová správa EK 14. 11. 2017 (IP/17/4521), Tlačová správa EK 16. 11. 2017 (IP/17/4643)
Ďalšie informácie:
- Oznámenie: Európsky vzdelávací priestor do roku 2025: posilňovanie európskej identity vzdelávaním a kultúrou (COM/2017/0673 final)
- Strategický dokument Európskeho centra politickej stratégie (EPSC) o 10 trendoch, ktoré menia dnešné vzdelávanie (2017)
- Monitor vzdelávania a odbornej prípravy 2017 (Komisia): kľúčové údaje o vzdelávaní a odbornej príprave v EÚ
- Vyjadrenie EUA k začleneniu vzdelávania do sociálnej politiky EÚ (2017)
- Oznámenie EK o novom programe EÚ pre vysokoškolské vzdelávanie COM(2017) 247 final
- Odpoveď EUA k Oznámeniu EK o novom programe EÚ pre vysokoškolské vzdelávanie (2017)
- Návrh Francúzska na podporu 20 európskych univerzitných sietí a výraznejšieho EÚ financovania